artikelen
> STARTPAGINA
> ARTIKELEN
De
ware Judas ?
(17 maart 2007)
Zelfs wie niets
heeft met kerk of geloof kent de
figuur Judas.
Judas Iskariot om precies te zijn.
Hij die Jezus verraden heeft. In de nieuwe
bijbelvertaling hij die Jezus heeft
uitgeleverd.
Het staat er steeds bij. Eigenlijk is dat het enige
wat we weten,
en waaraan we dus ook direct
denken als we het over Judas hebben.
Maar wie was hij, waarom deed hij wat hij deed,
en wat zou er gebeurd zijn als
hij Jezus niet had
verraden, vooruit, overgeleverd? Had hij dan
echt, zoals de
tekstschrijver van Jesus Christ
Superstar suggereert, Jezus’ plan
gefrustreerd?
Moeten we hem eigenlijk niet dankbaar zijn dat
hij geholpen
heeft het lijdensverhaal zijn loop te
doen hebben?
Allemaal vragen die mij, en ik vermoed velen
met mij, met name in deze tijd
van het jaar bezig
houden.
Ook de theoloog Bert
Aalbers (1946) stelde zich die vragen. In 2001 promoveerde hij op het
fenomeen
van de beeldvorming van Judas.
Vorig jaar verscheen, mede naar aanleiding van de publicatie van het
Judasevangelie, én op
verzoek van de uitgever, een gepopulariseerde versie van
zijn dissertatie, waarin ook de tekst van
dat Judasevangelie is opgenomen. Als
titel koos Aalbers “De ware Judas”, overigens zonder
vraagteken. De ondertitel
van het boek is “Nieuw licht op een duister figuur”.
Belangrijkste figuur
“In zekere zin is Judas
naast Jezus de belangrijkste figuur uit het Nieuwe Testament.” Met dit citaat
van Karl Barth begint Bert Aalbers het voorwoord van zijn omvangrijke boek.
Al jaren was hij gefascineerd door de figuur van Judas Iskariot. Ook hij zat
met vragen als: “Hoe
komt een leerling van Jezus ertoe om Hem te ‘verraden’?
Wat bezielde hem? En waarom kreeg hij
berouw? En wat bracht hem ertoe zelf een
einde aan zijn leven te maken?” (blz. 9-10)
Aalbers zoekt hartstochtelijk naar antwoorden, en hij neemt de lezer mee op
zijn zoektocht. Die
mondt uit, aan het eind, in één pagina waar de resultaten
van het onderzoek worden verwoord. Het is
verleidelijk om direct die laatste
pagina op te slaan, en ik moet bekennen dat ik dat ook deed. Toen
ik daarna
het boek las kwam ik tot de voorzichtige conclusie dat de antwoorden op het
onderzoek
een stuk minder interessant en opzienbarend waren dan het onderzoek
zelf. Het boek leest
bijzonder prettig, zet de lezer tot nadenken en werpt een
soms verrassende blik op zaken waar je als
kerkganger, gelovige, of gewoon
belangstellende bijbellezer zo makkelijk overheen leest. En zoals
vaak met het
evangelie is het zo mooi dat er vier zijn: uit het ontbreken van bepaalde
passages in
het ene evangelie of juist de uitgebreider vertelde gedeelten in
het andere kunnen ook weer
allerhande conclusies getrokken worden. Maar soms
gaat die conclusie niet verder dan de
constatering dat de ene evangelist een
bepaald detail kennelijk minder interessant vond dan de
andere…
Citaten
Het feit dat veel mensen
met de figuur Judas in hun maag zitten blijkt uit allerlei citaten die Aalbers,
als illustratie en zonder commentaar, opneemt. Van televisiepresentatoren tot
filmmakers, van
schrijvers tot (uiteraard) theologen, van gelovigen tot
overtuigde atheïsten. Deze citaten werken
tevens als een soort relativering
van de soms vergaande onderzoeksteksten.
Zo gaat het uitgebreid over de vertaling van het Griekse werkwoord ‘paradidoomi’.
Betekent dat nou
‘verraden’, of is het meer ‘overleveren’? In een citaat van
ene Henk van den Heuvel lezen we dan de
vraag aan Aalbers of hij vindt dat
“Anne Frank en haar familie niet verraden zijn, maar overhandigd
aan de
Duitsers.” (blz. 58)
Soms worden citaten ook gebruikt als illustratie voor het tegendeel. Uit het
werk van Maarten ’t Hart:
“De apostel Paulus heeft nooit één woord over Judas
neergeschreven. Blijkbaar wist hij niets af van
diens verraderlijke kus.” (blz.
189) Aalbers schrijft, maar dan gaat het over het al dan niet aanwezig
zijn
van Judas bij het Avondmaal, dat het niet apart vermelden van Judas’
aanwezigheid geen
bewijs is voor zijn áfwezigheid. Een vanzelfsprekende zaak
hoeft immers niet expliciet te worden
genoemd.
“De vraag of hij erbij was, is blijkbaar het probleem van de uitleggers, niet
van de evangelisten.”
(blz. 191)
Kus
Uiteraard komt ook de kus
aan de orde. En ook het ontbreken daarvan in het evangelie van
Johannes. Het
gaat dan ook over de historiciteit van de kus. Zo zou hij onwaarschijnlijk
zijn (Judas
had tevoren immers nog aan tafel gezeten met Jezus) en ook
overbodig (degenen die Jezus
moesten grijpen kenden hem heus wel). Er zijn
eigenlijk “geen argumenten (…) om de historiciteit
te funderen, maar evenmin
om die af te wijzen” lezen we, enigszins teleurgesteld. (blz. 292)
Aalbers bespreekt zeven interpretaties van de judaskus, van zeer negatief tot
positief: “toch een
teken van vriendschap en verbondenheid.” (blz. 253)
Aan het negatieve zit nog een ander aspect dan men zou vermoeden: “een rabbi
kust wel zijn
discipel, maar het omgekeerde wordt als een impertinentie
gezien.” (blz. 293)
Conclusie
“Het beeld van Judas, dat
in het Nieuwe Testament steeds negatiever trekken krijgt, wordt in de
eeuwen
daarop in steeds feller kleuren bijgeschilderd. Verguizing is zijn deel. Als
reactie worden in
de twintigste eeuw pogingen gedaan om Judas te rehabiliteren
en soms zien we de balans
doorslaan naar de andere kant.” (blz. 435)
Aalbers vindt die rehabilitatie niet nodig en niet terecht. Judas is dan wel
geen ‘verrader’, “maar wel
de eerste in de rij van hen die Jezus overleveren.”
(blz. 436) Hij concludeert dat elke discipel een
Judas kan worden. “Het was
immers geen buitenstaander die Jezus overleverde, maar één van de
twaalf…” (blz.
443)
Over “De ware Judas”
zou veel en veel meer te zeggen zijn dan in het bestek van dit artikel
mogelijk
is. Eigenlijk kom ik niet verder dan het aanstippen van een paar
kleine puntjes uit het boek. Mijn
persoonlijke conclusie is dat Aalbers een
uiterst lezenswaardig en interessant boek heeft
geschreven.
Maar mijn vraagteken achter de ware Judas heeft hij nog niet echt weg kunnen
nemen.
Kees Steketee
Bert Aalbers: De
ware Judas, nieuw licht op een duister figuur
Kok, Kampen, 2006, 496 blz.
> STARTPAGINA
> ARTIKELEN