discografie
Van Sequens zijn de volgende cd's verschenen :
Met vrouwen meer mans
(2011)
My love dwelt in a
northern land
1
Full fathom five
/
Charles Wood
(1866-1926)
2 The hills /
John Ireland
(1879-1962)
3 My spirit sang
all day /Gerald
Finzi (1901-1956)
4
The blue bird /
Charles
Villiers Stanford (1852-1924)
Gioia e
dolore
9 Si
come fra le stelle /
Cornelis
Schuyt (1557-1616)
10 Lasciatemi morire /
Claudio Monteverdi (1567-1643)
11
Voi bramate, ben mio /
Cornelis
Schuyt (1557-1616)
Traditionals
12 I love my
love /
Gustav Holst
(1874-1934)
13
The little green lane /
trad. Irish, arr. S.E. Lovatt
14 Danny Boy /
trad. Irish,
arr. Peter Knight
15
Black sheep / John Rutter
Verlangen
20
Du bist aller Dinge schön / Melchior
Franck (1580-1639)
21 Sevenste kusjen
/ Cornelis
Thymanszoon Padbrué (1591-1670)
Licht en luchtig
22 Zes rijgsels
voor een ketting /
Jan Bonke
23 Drents
volkslied /Jetse
Bremer
24
Air / arr. Rick van der
Linden /
Kees Steketee
De gewijzigde samenstelling heeft het
mogelijk gemaakt nieuwe muzikale bronnen
aan te boren en van die mogelijkheid
is dan ook gretig gebruik gemaakt. De
voorliggende cd is daarvan het bewijs,
al is aan de oude Sequens-formule weinig
veranderd: serieus musiceren staat
voorop, maar de vrolijke noot zal zeker niet
ontbreken. Evenals de cd’s
‘Tussen Keulen en Parijs’ (1996) en ‘Oude zakken,
goede wijn’ (live, 2004) is
´Met vrouwen meer mans´ een mengeling van geestelijke
en geestige muziek uit
uiteenlopende stijlperioden en uit verschillende windstreken,
met vocale
accenten op helderheid, doorzichtigheid en intimiteit.
Liefde is een favoriet thema gebleven, al
komt op deze cd ook de natuur regelmatig
voorbij; het één zelfs in combinatie
met het ander. De opening is Ariel´s Song uit de
Tempest van Shakespeare, waarmee deze ‘airy Spirit’ de arme Ferdinand, wiens
vader dood op
de zeebodem zou liggen, in verwarring probeert te brengen. Iets
minder
stormachtig gaat het er aan toe in The hills, welhaast onbewegelijk in
de
muzikale schildering door John Ireland. Een soortgelijk contrast is de
vreugde die de
geliefde opwekt in My spirit sang all day en de
weldadige rust van The blue bird
boven het blauwe, stilstaande water.
Alexandre Béon, een voor ons tamelijk
onbekende grootheid, bewerkte twee
prachtige renaissancemelodieën tot
romantische miniaturen. La nuit, le jour
beschrijft de fysieke pijn van
de liefde, het gevolg van de zang van hetzelfde
zoetgevooisde nachtegaaltje
dat ook in L’amour de moi zijn stem laat horen. De
liefde wordt
gebracht door de westenwind, die in Chanson d’automne nog
bescheiden,
maar in Le vent wat dreigender de kop opsteekt.
Verworven liefde, verloren liefde en
onbereikbare liefde, dat zijn de ingrediënten van
Gioia e dolore. In Si
come fra le stelle wordt de heldere ster Andrea bezongen,
maar in Voi
bramate, ben mio komt het zo ver niet. Het blijft bij een verlangen naar
de geliefde voor wie de gekwelde ziel zelfs in vreugde zou kunnen sterven. De
Leidse organist Cornelis Schuyt wist de teksten een pakkende muzikale lading
mee
te geven. De Lamento d’Arianna is het eerste deel van een verloren
gegane opera
van Claudio Monteverdi, waarin Ariadne zingt te willen sterven
als haar geliefde
Theseus haar heeft achtergelaten op het eiland Naxos.
Dat aan veel ellende een eind kan komen,
blijkt in I love my love als de arme Nancy
haar verloren gewaande
verloofde uiteindelijk toch weer in de armen kan sluiten.
Van een wandeling in
The little green lane knappen zowel de geliefden als het
laantje zelf
behoorlijk op. In Danny Boy, op de melodie van de Ierse Londonderry
air,
beloven de geliefden elkaar in de hemel weer te zullen treffen. Het
laatste,
Amerikaanse, versje valt in deze Ierse context een beetje uit de
toon, maar heet ook
niet voor niets Black Sheep: het zwarte schaap dat
haar lammetje eenzaam heeft
achtergelaten.
Abendfrieden
is een Zwitserse bewerking van Schuberts Geist der Liebe (D747) en
schetst de
schepping Gods bij zonsondergang. De klokken van de kerk in Huizinge
beginnen
spontaan te luiden in de laatste maat van Vesper en klinken dan zelfs
nog
even door, als wilden ze de tekst kracht bijzetten. De rust van de
ondergaande zon
gaat als vanzelfsprekend over in Brahms’ Waldesnacht.
Het is het moment waarop
de Emmaüsgangers de hun onbekende gast uitnodigen om
bij hen te blijven, want
‘der Tag hat sich geneiget’: een fascinerend
Abendlied.
Het verlangen naar de geliefde wordt op zeer
uiteenlopende wijze tot uitdrukking
gebracht door de tijdgenoten Franck en
Padbrué. Melchior Franck, hofkapelmeester
in Coburg, verplaatst zich in Salomo
en bezingt met een weldadige rust de
schoonheid van de vrouw naar wie zijn
begeerte uitgaat: Du bist aller Dinge Schön.
Padbrué, stadsspeelman te
Haarlem, liet zich inspireren door het Liber Basiorum
van Joannes Secundus
(1511-1536), gebaseerd op erotische poëzie van o.a.
Catullus en Horatius.
Jacob Westerbaen vertaalde deze Basia in Kusjes die door
Padbrué zeer
verrassend zijn getoonzet, zowel harmonisch als ritmisch.
Zes rijgsels voor een ketting
is een ode aan de ouder wordende mens en Het
Drents volkslied een
mislukte poging het bestaande Drentse volkslied te doen
vergeten. Dat
mislukken ligt natuurlijk niet aan de opzwepende muziek van Jetse
Bremer, maar
aan de onzinnige tekst van eigen hand. Air van Bach heeft geen tekst
nodig om tot leven te komen; alsof de tijd van de Swingle Singers is
teruggekeerd.
Na The blue bird en Black sheep mag
Blackbird natuurlijk niet ontbreken. Paul
McCartney liet zich voor de
gitaarbegeleiding inspireren door Bachs Bourrée in e
klein. De tekst is een
oproep aan de zwarte vrouw om zich te emanciperen. Door
You are the new day
en Lullaby worden we in close harmony herinnerd aan de
vergankelijkheid
van het leven, maar ook aan het feit dat er altijd weer een nieuwe
dag
aanbreekt.
Om het motto van de cd nog maar eens te
benadrukken, eindigen we met Marry a
woman: volg het advies en het
leven van de gemiddelde man kan niet meer stuk.
Kortom: met vrouwen meer mans!
Kijk hier voor een
fotocollage van de
cd-presentatie,
het weekend van 13/14/15 mei 2011.
Kijk
hier voor een
recensie in 'Vocaal', het blad
van de KCZB.
> HISTORIE
> STARTPAGINA
SEQUENS
Oude Zakken Goede Wijn (2004) (live)
Myn hert altyd heeft verlanghen
1 Een Venus dierken / Benedictus Appenzeller 1'48"
2 Ick weet en Frauken amourös / Anoniem 1'40"
3 Elfste kusjen / Cornelis Thymanszoon Padbrué 2'06"
4 Tes beaux yeux / Jan Pieterszoon Sweelinck 3'36"
5 Ik seg adieu / Anoniem 2'05"
Missa pro defunctis / Giovanni Francesco Anerio
6 Introitus 2'45"
7 Tout puissant / Francis Poulenc 1'11"
8 Benedictus 0'40"
9 Agnus Dei 2'16"
10 Seigneur, je vous en prie / Francis Poulenc 1'02"
11 Kyrie in absolutione
Vrouwen en kinderen eerst
12 Die Minnesänger / Robert Schumann 1'26"
13 Quant j'ai ouy le tabourin / Claude Debussy 2'30"
14 After many a dusty mile / Edward Elgar 1'20"
15 Chuchubi / Ramon Williams 1'46"
16 Sjlof majn kind / arr. Harry van Heugten 2'29"
Omdat ik je bemin
17 Vierhoog in de wolken / Johan Verminnen 2'26"
18 Lieve Magnolia, lieveling / Kurt Bikkembergs 2'27"
19 Mist / Jetse Bremer / 3'04"
20 Fluister mijn naam / Oswald Fieuws 2'27"
21 Weggaan / Kees Velthuis 2'02"
In close harmony
22 Country Gardens / Percy Grainger 1'59"
23 Hope / Jetse Bremer 4'34"
24 And so it goes / Billy Joel 2'52"
25 Rotterdam / Jetse Bremer 6'05"
26 Sweet and low / Joseph Barnby 2'42"
Tussen Keulen en Parijs (1996)
The
American fuguing tune
1 Montgomery 2'13"
2 Exhortation 1'35"
3 Washington 1'48"
4 Rainbow 3'19"
Hunting and loving
5 Foresters, sound the cheerful horn 1'38"
6 The long day closes 3'42"
7 O who will o'er the downs so free 2'29"
8 It's oh! to be a wild wind 1'27"
Les cris de Paris
9 Las, je m'y plains 1'12"
10 L'amour, la mort et la vie 2'44"
11 Il estoit une fillette 1'46"
12 Je n'ay point plus d'affection 1'56"
Het woord van Rome
13 Sicut cervus 2'46"
14 O bone Jesu 1'10"
15 O quam gloriosum 2'39"
16 O sacrum convivium 2'04"
Van Luther tot Bach
17 Nun freut euch, lieben Christengemein 1'51"
18 Agnus Dei 1'29"
19 Nun bitten wir den heiligen Geist 1'44"
20 Da nobis pacem Domine 2'46"
Am Tagesende
21 Abendständchen 2'46"
22 Zum Rundtanz 1'53"
23 Die Nacht 2'41"
24 Ode 1'56"
Hollandse Nieuwe
25 Nou nou 2'30"
26 De plaats-aanwijster 2'21"
27 Lieve Magnolia lieveling 2'43"
28 Daar gaat een dominee voorbij 4'27"